2015-05-25

DEN SVENSK NORSKA PAKTEN - COPENHAGEN GRAN FONDO

Förra helgen var det UCI World Cycling Tour Copenhagen Gran Fondo och tillika kval till Master VM som i år går i Danmark. Vi var några i Hofvet Race Team som var nere och körde tempo och linjet.
Klungan samlad på varv 2
Foto: Kristina Møller
På torsdagens tempo gick Dan L vidare till VM kvalet. Dan B och Robert fick tekniska problem och Johan gick i mål på fel sida kvalgränsen med en krånglande rygg.

Rundbanan på 56 km
På lördagen var det så dags för linje. En rundbana med start söder om Helsingör på ca 56 km som skulle köras 3 varv dvs 16,9 mil totalt. Vi hade tävlande i både H40-44 och H45-49. Nedan referat är från H40-44. Över 150 startande i den klassen och de 25% första kvalar in till VM.

Taktiksnack innan start mellan Stockholmsklubbarna

Det var en ganska kylig morgon nere på Strandvejen utanför Helsingör. Vi i Stockholmsklubbarna var tidiga in i startfållan och försökte behålla värmen innan start. Det var mulet och 8 grader men prognosen hade utlovat att regnet skulle hålla sig borta till eftermiddagen. Åldersklasserna startade med 10 minuters mellanrum och det var bra organiserat med rikligt med följebilar och motorcyklar för att hålla vägarna fria.

Starten - 40-44 Herr och Dam. Starkt av damerna att sitta med i nervös herrklunga.

Vi släpptes iväg som andra startgrupp. När Masterbilen släppte tog positioneringskriget igång direkt och många ville ligga högt upp. Det var dock ganska lättcyklat och klungan låg brett över hela vägen. Det var en ganska stor klunga och rejält oroligt då alla ville ligga långt fram. Mycket onödiga rörelser och inbromsningar pga att folk inte höll sin linje och refuger mm som passerades på olika sidor mm. Efter en stund svängde det dock av på mindre vägar. Oroligheterna fortsatte och det var bäst att sitta långt fram för att undvika att hamna i någon incident. Banan är dock lite för snäll för att det skulle bli utsträckt och farten var något för låg. Snittfarten i mål hamnade på strax över 40 medan åldersgruppen före körde 3 km/h snabbare.

Under första varvet var Dan L uppe och drog och gick iväg i förhoppningen att få med sig några men fick det ej och låg solo några kilometer.

Inför varvningen så gick banan ihop och man mötte andra cyklister en kort stund på andra vägbanan. Den avsmalningen gjorde att det blev trångt, rejäla inbromsningar samt att det resulterade i en krasch. Dan L körde in i en liggande cykel och gick omkull men var snabbt uppe och lyckades jaga ikapp klungan.


Vid varvningar av andra åldersklasser blev det ibland stökigt och svårt att överblicka den stora klungan och vid ett sådant tillfälle i mitten på andra varvet lyckas ett tiotal cyklister gå iväg och få en lucka. Det var en del osäkerhet i klungan om vilka som gick med och hur många. Vid 2:a och sista varvningen var luckan ca 1 minut. Magnus och Dan snackade ihop sig med 3 norrmän och bestämde sig för att bilda pakt och försöka jobba in utbrytningen. De lyckades inte att hänga av klungan men fortsatte att köra på för att iallafall dra ut fältet och minska antalet i en eventuell spurt. Men med få som var villiga att jobba och på ganska snälla vägar så satt klungan tätt på bakom. Det var allt för många som var nöjda med sin position där och avvaktade inför den kommande spurten.

Vi fick veta senare att en dansk fått gå iväg solo från utbrytningen (troligtvis med god hjälp av sin klubbkompis som tog andraplatsen) och tagit segern med 2 minuter framför de 9 andra som var i mål minuten innan klungan.

Det blev ett positionskrig ner mot Strandvejen och när vi kom ner dit en stor klungspurt med ca 80 cyklister på en ganska lång raksträcka. En del drog igång för tidigt och kroknade och det var mycket folk som föll neråt i klungan samtidigt som andra avancerade och slängde sig framför en. Mycket stökigt och aggressiva körningar. Dan fick en bakväxel i framhjulet men lyckades stå på benen och hjulet håller så han spurtade in och klarar kvalgränsen. Magnus valde lite fel spår på högern och kom in i mitten på klungspurten och missar kval. Roberts ben stumnar i spurten och hamnar även han på fel sida kvalgränsen. Direkt när man kommer i mål är man mest nöjd att man gått i mål men sen kan det analyseras fram och tillbaka. Den ynka halvsekunden som skilde och vad man kunde gjort bättre.

I H45 lyckas Dan B gå in på en 20:e plats och säkrade en plats till VM i september i Ålborg.

Dan B och Dan L med kvalmedaljer