2015-07-07

RR HELGENS VETERAN SM SUNNE

Veteran SM i Sunne blev en varm historia när det gick nu i helgen. Vi i HRT hade Peter som körde H30 i tempo, partempo och linjet. I H40 körde Dan L samma tre grenar, Juha och Dan B partempo och linje och Magnus linje.

Mycket att få plats i bilen

SUMMERING TEMPO

Tempot på fredagen slutade i en snöplig 4:e plats för Peter i H30 med sekunder från pallen. Dan L blev 10:a i ett riktigt starkt startfält i H40.

I partempot var det flertal par som hade åkare som gick ner en åldersklass. Dan L körde med Peter i H30 och där blev det ännu en snöplig 4:e plats. Denna gång ännu tightare, 2,5 sekund från pallen, och 10 sek från 1:a platsen - ett riktigt tight lopp. Juha och Dan B kom in på en 5:e plats i ett lopp där CK Sundet dominerade med 2 lag på pallen.

Länk till resultaten:
Tempo
Partempo

H40 RACEREPORT LINJE

Linjebanan. Backarna var alls inte så tuffa som profilbilden ser ut. 

Det var skönt att slippa tempohjälmarna i värmen på söndagens linje som kördes på en 4,5 mils bana om tre varv. Varvet är inte allt för svåråkt och kanske inte tillräckligt utslagsgivande i en så pass stor klunga. I norra delen av varvet finns 2 sega backar men sen går det på bra tillbaka mot Sunne igen. Vår plan var att vara aktiva, se till att sitta högt upp och arbeta för att alltid ha minst en med i utbrytningar alternativt se till att jobba in utbrytningar. Just backarna var väl de ställen där vi trodde det skulle hända lite och se till att vara på tå där. Vi körde för dagen för en pallplats och tanken var att försöka spara Juha så mycket som möjligt för att se till att han i en eventuell spurt skulle ha pigga(st) ben. Vi visste också att vi måste hålla koll på CK Sundet som var stort som lag samt att dom är alla är tempostarka och kör bra som lag.

Första varvet gick på. Det var lite avvaktande och några småförsök till utbrytningar men inget som höll. Vi var uppe och höll fart och turades om bra att täppa luckor som uppstod och bevaka främst Sundet som var aktiva. Det som snabbt blev tydligt var att det var ett fåtal som ville sätta fart på loppet och många var nöjda med att sitta i klungan.

Vid varvningen var det även langning och vi fick påfyllning. Langningen var på målrakan och helt platt så många fick sänka farten för att kunna ta sina flaskor. I det skedet går en liten grupp på tre personer iväg och får en liten lucka. Där satt Viktor Torstensson CK Sundet, Torbjörn Jansson CK Uni och en till med, tror det var en cyklist från Brudpiga. Rille från ECI bryggar upp starkt och vi är lite sena där på att agera. Dan L går iväg och får med sig två andra åkare från Borlänge och Uni. Klungan rullar på som vanligt och utbrytargruppen får en lucka på en minut. I en tvär sväng med en knix får Uni åkaren i Dan's jagargrupp ett kedjehopp och dom är då bara två som ligger lite i ingemansland. Dom lyckas inte brygga upp och klungan kommer ikapp. Utbrytargruppen försvinner utom synhåll i de skogiga halvböljande partierna.

Då Sundet och CK Uni sitter nöjda i klungan börjar vi scouta folk för att jobba in utbrytningen som har tillräckligt starka åkare för att kunna hålla hela vägen. Vi höjer farten och hör bakom oss att någon går på hjul och går i backen och många dras med i det fallet (hoppas alla är ok där). I täten tar Dan B, Magnus, Juha, Jonas Bohr CK08 och Thomas Karlsson Alnö ansvaret för att jaga. Vi försöker vila Juha lite mellan varven och han försöker få in fler att jobba men då Sundet och CK Uni är nöjda och gärna blockar samt stör tempot så får vi ingen hjälp från de stora lagen. Några andra är uppe och tar förningar och det här är nog klart roligaste delen på hela loppet för oss där framme. Vi får på bra fart och just innan varvning är vi ikapp. Vi påminner oss själva att täppa hela vägen fram för att den här gruppen inte ska gå igen efter langningen. Mycket skönt att ha hämtat in den gruppen för den hade kunnat hålla hela vägen men det gick en del kraft på det.

Tredje varvet blir mest ett positioneringskrig och här märks att många har vilat benen i klungan. Magnus går ner för att stretcha krampkänningar och de andra försöker hålla position där uppe. Några försök att gå iväg av olika åkare plockas snabbt in och klungan ligger brett över vägen och är på tå. Allt verkar ser ut att bli en klungspurt. Just innan sista svängen innan spurten (som sen är ganska kort) sticker en liten 4 mannagrupp som får en liten lucka och vi hinner inte få med någon där. Det visar sig vara det avgörande draget och de tar tätplaceringarna.

Länk till resultat linjet

H30 RACEREPORT LINJE

I H30 är ju Peter själv och har inte samma fördel med att jobba och få support inom laget. Planen var dock att köra hårt och grilla första gången i backen och stöta i 2:a och få till en mindre grupp. Det gick dock sjukt sakta fram till backen men sen gick det på upp där och Peter gick upp och hjälpte till att hålla fart. Vid varvningen gick en 5-mannagrupp iväg och det gick 47 km/h förbi langningen så Peter missade att få en ny flaska. Direkt efter langningen så gasades det på i täten. Gruppen som gick iväg hade fått ett försprång som blivit riktigt farligt och Peter var med och jobbade för att täppa till dom. Dom kom ikapp vid roten av backen men där fanns ingen energi för Peter att stöta uppför enligt plan. men när klungan kommit över krönet såg Peter att alla var trötta och bestämde sig för att gå. Han lyckades bli solo och fick en så pass lucka att klungan inte såg honom i kurvorna i tallskogen. Efter ca 1,5 mil kom Erik From från Gimonäs CK ikapp och dom höll i förbi varvningen. Efter ca 6 km till kom Henrik Lundberg från Södertälje CK och anslöt. Peter hade nu kört hårt ett bra tag och blev överhettad och tvungen att släppa de andra två och anslöt till klungan. Vid backen fick han även släppa klungan och bestämde sig för att bryta. Utbrytningen som var stark blev dock ikappkörd och H30 avgjordes i en klungspurt. 

SUMMERING

Post race HRT H40

Resultatlistan var inte vad vi hade tänkt oss för linjet men i slutändan är vi ändå ganska nöjda med att ha gett det en chans och jobbat på bra. Mer tävlingssugna nu men kalendern är ganska tunn i juli så vi laddar nu inför Nordiska och sensommarens lopp i augusti/september.