2015-09-11

RR: AMATÖR-VM I KANTVINDEN OCH PUNKTERINGARNAS LAND

Amatör VM tog i år plats torsdag 3 till söndag 6 september i Ålborg, Danmark, och blev en riktigt tuff utmaning. Vi var fyra från HRT som kvalat till linjeloppet och Dan L som även kvalat till tempot.



Dan L var nere innan oss andra och körde tempot på torsdagen i H40-44. Det blev ett mycket snabbt lopp och något blött så det var flertal som hade problem med imma på visir mm. Dan kör ett starkt lopp och kommer in på en 22:a plats


Dan L på torsdagens tempo.

Innan vår RR från linjet så vill vi gratulera Eva Lindskog och Anna Svärdström som tog varsin medalj på tempot och blev båda 4:a i sina respektive klasser på linjet. Anna ett silver med en hjälmspets (eller 0,02 km/h) ifrån att ta guldet och nästintill lika snöpligt nära till en pallplats på söndagen, med målfoto som fick avgöra. Eva tog brons på tempot och blev sedan 4:a på linjeloppet. Tjejernas spurt blev lite rörig då dom samkörde flera klasser samt att dom kom ikapp herråkare på spurtrakan. Krister Bergström gjorde även ett starkt lopp i H55 där han slutade 11:a.

Många svängar blev det och en väldigt böljande banprofil.

Banan i Ålborg gick söderut från centrum och mätte 165 km. Vi tog bilen runt på merparten av varvet dagen innan för att se vart avgörande partier skulle komma. Vi insåg redan då att det fanns ett antal platser där man måste ligga rätt till i klungan samt att det skulle bli hårt. Banan kändes som en vårklassiker och böljar sig genom åkerlandskap och skog om vart annat. Väldigt många tvära 90-graders svängar och 30 stycken backar, långa och korta med runt 6-8% lutning. Även om det regnar när vi kör runt så inser vi att det är en mycket vacker bana vi ska köra dagen efter.

Dan B startade i H45 i dagens största startgrupp på 247 cyklister (att jämföra med starten i Tour de France som i år var 198 st). Dan L, Robert och jag (Magnus) startade i H40 med endast något färre startande (224). Jätteklungan gjorde att det var nödvändigt att snabbt placera sig långt fram inför det som vi trodde skulle vara första kritiska stället. I startfållan möter vi upp med andra svenska och snackar ihop oss lite med främst CK Sundet killarna som vi tror har största chanserna idag att ta en framskjuten placering.

Vi ställer upp nästan längst bak i fältet med Sundet, Valhall och Västeråsåkare.
Många andra har då redan stått och väntat i en halvtimme.

Många olika nationaliteter och ännu fler britter.

Starten i H40 går och alla försöker ta positioner bakom masterbilen. Redan i andra svängen kommer en onödig krasch men sen är vi besparad från såna incidenter (iallafall i början). Jag går runt de cyklister som gick i backen och får lägga mig i fel fil ett tag innan vägavdelarna ger tillfälle att gå tillbaka. När masterbilen släpper så går det på bra och klungan dras ut och redan där får ett gäng släppa (många av de 83 startande britterna i vår klass är säkert med där). Blir ett inslag med gatsten där klungan lägger sig ute i kanterna och klungan dras ut i sträck.

Gatstensavsnittet får klungan att välja att gå i kanterna.

Efter att vi kommit ut ur förorterna kommer så kantvinden med 9-10 m/s och ett vetefält vi pratat om dagen innan. Klungan dras ut, en stark grupp går upp och får på en bra vinge och glider iväg i första utbrytningen. Många får gå på rött här och när vi sen kommer in i de backiga partierna har säkert en tredejedel redan tappat. Ett par svenskar åker på punktering här då regnet dagen innan fört med sig en del av det danska vassa flintablandade gruset upp på vägen. I en backe stannar en del av i klungan och jag och Dan L får jobba hårt för att gå runt och täppa luckor. 

Robert visar sig ha fått ett kedjebrott i en av de långa backarna vid 40 km och sitter och väntar en kvart vid vägkanten innan han får en kedjelänk av en britt (som verkade ha med sig hela verkstaden) och kan fortsätta. Han blir dock orättvist stoppad av race marshals på motorcyklar under hela resten av loppet så fort han ligger före någon i en äldre åldersgrupp eller i en klunga. Tre ggr är race marshals på honom och skriker att han får lägga sig en bit bakom, något det var tydligt på tävlingsgenomgången på söndagen inte skulle behövas. Så länge man inte avsiktligen gick ner för att hjälpa en äldre kollega så skulle det vara ok. 

Robert tar hjul på en dansk. Bild från youtube sändningen - se länk nedan.
Loppet lugnade sig lite efter första hetsen och klungan kom in i en bra takt med jämn hög fart. Just innan första langningen vid 60 km så var tydligen utbrytningen inkörd igen men den gick sen iväg igen med 12 man vilket jag inte såg där jag låg. Jag hade rätt pigga ben här och gick upp i täten lite mer. Terje från Lillehammer, som jag och Dan körde med för att ta in en utbrytning på kvalet till VM i våras under Copenhagen Gran Fondo, manar på täten att försöka köra ikapp "brytet". Det går på bra och vi får till en fin körning.

Dan L har fått gå runt många som stannat av i backarna och fått jaga ett antal ggr för att hålla klunga, Han får vid 8,5 mil kramp och får stanna för att det ska lugna ner sig. 

Vid ca 9 mil så ska jag fram och ta en förning men märker att jag har punktering. Stannar snabbt vid vägkanten, tömmer däcket, i med en Pitstop (snabblagning på flaska), snurrar runt lite och i med en patron. Är snabbt iväg och har en stor grupp framför mig som jag jagar. Passerar ett antal britter från andra klasser men inser att det är inga som jag kommer ha någon hjälp av. En italienare som tappat klungan har bra fart och vi får på lite samarbete. Vi kommer ikapp en grupp och kör med dom en stund. Jag märker att Pitstopen inte tätat ordentligt då trycket i däcket är för lågt. Längre fram ser jag Cyklotekets teambus där Stefan Lindgren står, och jag stannar snabbt och får låna en pump av honom. Iväg igen och börja jaga. 


Dan B in action.
H45 klungan med Dan B är nu på väg ikapp och när dom ansluter strax efter andra langningen och jag inser att jag inte kommer kunna köra i mål på bakhjulet som fortfarande läcker. Har ingen mer kolsyrepatron så mentalt har jag lagt ner. Gabriel i Sundet har inte fått någon flaska i langningen så jag ger honom den jag har och går in vid kanten vid nästa flaggvakt för att höra om det kommer någon kvastbil. Den kan vara långt bak säger hon. Vill verkligen inte ha neslig DNF, så jag rullar framåt mot några hus och frågar i ett hus om en pump. Får den hjälp jag behöver och kan byta till den extratub jag har med. Jagar igen. Ett antal km senare kommer punktering nummer två och det får sen bli kvastbilen tillbaka till mål. 12,5 mil och riktigts snöpligt. Bussen blir nästan full med andra H40-cyklister som fått punktering. 


Robert i mål.

Dan L i mål.

Dan L har trots krampen lyckats hålla i och tar sig i mål. Robert kör i stort sett solo 12 mil pga av race marshals som är på honom hela vägen. I H40 vinner en sloven med 1,51 före tvåan och över 7 minuter! före trean. Bäste svensk är Fredrik Wikström Västerås CK på 22:a plats

Dan B i H45 sitter med i klungan men upptäcker vid sista deån 2 mil innan mål att han har pyspunka. För att inte vara en fara för övriga lägger han sig sist i klungan och sladdar igenom kurvorna till mål. I H45 är det en tätare strid med en liten grupp på 10 personer som slutar med att en kanadensare tar guldet. Bäste svensk är Jonas Bohr CK08 också där på en 22:a plats.

Målet med spurtrakan på fin gatsten.
Trots tekniska missöden så summerar vi med att det varit ett väl arrangerat lopp med tufft motstånd. Mötte inte en enda bil på hela vägen och allt flöt på bra. Banan var varierande, utslagsgivande och riktigt kul och hård att köra. Tankarna på vägen hem är att det skulle vara riktigt kul att köra VM i Perth, Australien, nästa år. Om det inte bara låg så långt bort...

Eftersnack.
Länk till youtube för att se hela loppet:
UWCT Final Road race