2016-06-08

RACE REPORT - STOCKHOLMSHELGEN 4 DAGARS

Stockholmshelgen är nu körd och summerat en riktigt kul tävlingshelg. Stockholm Cykelförbund har satsat helt rätt i att ha ett etapplopp i Stockholm och med arrangerande klubbar (Smack, Södertälje CK, CK Falken och Stockholm CK) genomfört 4 bra varierade tävlingar.  Arlanda Test track race på fredagen, Kringeltempot på lördagen, Falkenloppet på söndagen och avslutande Nationaldagsloppet på måndagen. Redan klart att det körs nästa år igen men oklart vilka tävlingar och vilka dagar. Stor eloge till årets tävlingsledning och främst Oskar Ekman som tävlingsledare och påhejjande speaker.
Bra start på helgen



Etapp 1 - Arlanda Test Track Race

Det började bra med Arlanda Test track race på fredagen. Då trafiken var trög så var starterna skjutna på en halvtimme för att de tidiga klasserna skulle hinna till start. Vi hade gott om tid för taktiksnack med Glenn och värma. Vi fick en tydlig briefing vad vi skulle göra utefter dagens förutsättningar och den snabba banan.
Genomgång taktik innan race
Det är en stor H40 klunga som är uppställda till start. Det finns olika mål hos deltagarna, vissa kör för 4-dagars totalen, en del vill ta kvällens lopp som även ger poäng till Swecup så det är många som bevakar varandra och har koll på hjälmfärger mm.
Rille och Scott kommer loss direkt
Starten går med master och när den släpper så går David Scott (Norrtälje) tidigt i några av de första svängarna. Rille ser att han tar tredjekurvan lite väl brett och tar direkt chansen att skära kurvan och viker sen ut och trycker på. Det blir lucka direkt och Scott ansluter till Rilles hjul. De får några sekunders försprång vilket håller sig ett par varv. Sen bryggar Näslund (CRT) och Mård (Valhall) upp och gruppen har nu en perfekt sammansättning för att lyckas hålla undan. Det är väl Vallentuna, Hisingen och Östra Aros som nu ska jobba för att ta in dem. Rille, Näslund och Mård jobbar på bra och avståndet ökar till klungan. Tyvärr tvekade Danne en sekund för mycket för att gå med i den andra bryggningen, men ligger högt och bestämmer sig för att jobba för att avståndet ska hållas.
Mård och Näslund har bryggat upp
Distansen till klungan ökar med Näslund i tät
Klungan på betryggande avstånd
Danne kontrollerar klungan
Varven går och Danne fortsätter att ligga högt och håller tillräckligt hög fart för att det inte ska uppfattas att avståndet ökar sakta samt täpper när det blir försök från andra åkare att gå ifrån. Kvartetten i täten kan gå ostört i mål. Mård är sportslig och säger till Näslund att det är spurt på g när Näslund vill köra ett varv till. Det blir en spurtuppgörelse som Näslund tar före Mård och sen Scott på tredje som vilat på hjul. Rille in på 4:e men helt klart värd en pallplacering idag med det slit han gör.
Spurtrakan
Klungan kommer in halvminuten efter och får alla samma tid. De i topp tre får bonussekunder och har en ledning i sammandraget inför lördagens tempo. Det är dock bara Scott och Rille av dem som kör alla fyra tävlingar.
Nöjda med att kvällens upplägg gick vägen
Topp 5 för kvällen
Etapp 2 - Kringeltempot

Kringeltempot på lördagen har också trafikproblem med olyckor på E4 och många får stressa till start. Vi värmer och får lite stöttning och tips från Glenn. Danne, Mikael B, Micke och Juha har kört en del tempo innan men Rille har skakat fram en gammal tempobåge, Magnus lånat Johans rigg och Robert kör på linjehojjen. Allt för att kunna vara med i sammandraget. Tempo är dock en sak man måste öva en del på att både ligga rätt men också pace'a loppet väl. Nu var det ett ganska kort lopp då man fått skära av en del av banan pga trafikarbete. Det kanske gynnade de mer oerfarna då tidskillnaderna blev mindre. En ganska enkel bana men en del vind som inte riktigt kunde bestämma sig var den skulle komma ifrån. Danne kommer in först på en 4:e plats men får sen en 5:e placering efter en del debackel då en tävlande inte kom i tid till start och lägger en protest för sin sluttid. Han ligger efter det 4:a i totalen. Rille tappar en del av sitt försprång från fredagen men fortfarande med bra i topp 10.
Danne vid start och snabbast i HRT idag
Tomas Åström (Vännäs CK) vinner med David Scott som tvåa och Stefan Ljungberg (CRT).

Etapp 3 - Falkenloppet

Falkenloppet på söndagen är tillika DM och Swecup så stort startfält på närmare 100 man i H40. Vi har 7 till start i HRT och 2 till Hofvare (Trevor Ryan och Per Ekström) så bra möjligheter att jobba som lag. Starten går och det sätts fart direkt. Magnus och Danne sitter högt i början för bevaka och gå med om någon i sammadraget går iväg eller andra starka som kan hålla hela loppet. Det är en del försök i början av loppet men inget som håller. Detta fortsätter så merparten av loppet, små grupper går iväg men det blir ingen riktig samkörning och klungan hämtar in. Vi gör några försök med olika åkare som sticker i par och i vissa fall ligger vi med hela 4 åkare i topp som bromsar och det blir en del arga ord från andra lag som inte har med folk i de utbrytningarna. Kul med lagarbete.
Rille anför klungan vid varvning
Falkenloppet går på en slinga som är 1 mil. H40 kör 7 varv och den här slingan har en hel del trafik denna dag. Det gör många möten med bilar med onödiga inbromsningar och situationer som kan gå illa. Flera utnyttjar tyvärr mötena att gå om och det skapas onödigt mycket risker. En enkelriktning av trafiken på banan skulle ju vara bra till nästa år som man tex gör på Kinnekulle.
Klungan neutraliserades med 1 varv kvar. Antiklimax
Näst sista varvet börjar vi se att folk blir trötta och klungan sträcks ut något. Men så när vi kommer upp i sista långa rakan i medvinden mot målrakan så kommer kommisariebilen tutandes och försöker gå om. Svårt med en klunga som fyller 150 meter av vägen. Den får dock möte med två bilar och istället för att stanna kör den helt sonika in i klungan. Fullt bromspåslag och riktigt riktigt nära en masskrasch. Det visar sig att vi har kört ikapp elitdamerna?! innan deras målgång och man väljer att neutralisera oss så de kan gå i mål ostört. Den neutraliseringen gör att klungan kan samlas och många hinner pusta ut ordentligt. Antiklimax för oss som tänkt skicka på hårt i backarna på sista varvet. Nu blir det samlat hela vägen in och en klungspurt som vi inte är med i. Bonussekunderna bland topp 3 gör störst skillnad i totalen för dagen men även några sekunders mellanrum i klungan kommer se visa sig ha betydelse för totalen.

Etapp 4- Nationaldagsloppet

Sista loppet ut för 4-dagars är Nationaldagsloppet och gick på Tuvängens gocartbana i Södertälje. En 900 meters bana som ska köras 25 minuter + 2 varv. Intensiv körning med skarpa kurvor och en liten backe på några meter som är jobbig om man ska köra den över 20 ggr. Det gäller här att hålla sig högt i början för tappar men en tätgrupp är det svårt att jaga ikapp. Varvning betyder att man plockas av och får en minuts tillägg per varv som är kvar. Kan bli mer avgörande än tempot detta för sammandraget.
Täten
Danne går ikull på värmningen när han ska testa målkurvan i racefart. Ett gupp i bakre delen av svängen gör att cykeln hoppar till och när den landar får den grepp direkt och bakhjulet kavlas av. Han får hjälp av ambulanspersonal med lite omplåstring på ben, arm och finger, men bestämmer sig att köra loppet. Masterstart även här och den går lite väl fort så det blir utdraget fält innan vi släpps. På andra varvet går Otto Wiberg (CK 08) ikull på samma ställe som Danne gjort och här skapas en lucka i klungan. Per E sitter med i täten. Rille och Magnus jagar klungan. Rille kommer ikapp den efter några varv efter att ha legat på rött. Magnus har lite längre fram och bestämmer sig för att invänta först Thomas Ericsson (Valhall) men sen även gruppen med Danne och Jonas för att kunna försöka köra mer samlat.


Varven snurrar på och täten varvar ett antal cyklister. Det spricker av en grupp från täten så det är nu 3 grupper kvar på banan. När det är tre varv kvar så neutraliseras sista gruppen med Magnus, Danne och Jonas för att täten ska kunna vara säker på att ha fri lejd sista varven. Man vill inte riskera att tex en krasch i en upphinnande grupp ska störa avgörandet som tydligen hänt på elitdamernas sistavarv. Andragruppen blir avplockad varvet efter det och sista två varven är det bara täten på banan. Rille kommer in på en 8:e plats efter starkt arbete av CRT och Gustav Dejert (Aktivitus). Dejert tar segern och gör det genom att gå förbi Näslund i sista backen.

Sammandrag Stockholm 4 dagars

4-dagars totalen vinns av Stefan Ljungberg i CRT, David Scott (Norrtälje) tvåa och Hans Berggren (CK08) 3:a. Riktigt tätt blir det mellan Ljungberg och Scott med några avgörande sekunder på Falken och Stefans bonussekunder på sista loppet samt ett par sekunder före i mål på Tuvängen.

Våra placeringar i totalen blir:
Rille: 6:a
Danne: 9:a
Magnus 12:a
Mikael B 13:e

Slutresultat 4 dagars
Resultat Arlanda test track
Resultat Kringeltempot
Resultat Falkenloppet H40
Resultat Nationaldagsloppet H40